reklama

Ísť za hranicu – na stáž

Niektorí moji kamaráti a známi sa ma v poslednej dobe začali pýtať, keďže si tak cestujem sem a tam, ako to vlastne robím, a či im môžem poradiť ako na to. Môžem. Nie len im, ale každému, kto by mal záujem nie len cestovať v krajine, ale krajinu spoznať. Na to, aby ste spoznali krajinu, musíte v nej chvíľu žiť. Ja som v rôznych krajinách žila vďaka štúdiu, práci alebo stážam a EVS (viď predchádzajúci blog).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Mojou prvou stážou v zahraničí bola stáž v Európskej Centrálnej Banka (ECB) vo Frankfurte nad Mohanom. Hľadala som ju prostredníctvom webovej stránky ECB, v časti Jobs. Keď som našla stáž v oblasti komunikácie, poslala som na emailovú adresu personálneho oddelenia (HR) svoj životopis a čakala, čo bude ďalej. V krátkom čase (možno niekoľko týždňov) ma kontaktovalo HR s ponukou na interview. Cestovné náklady na interview mi ECB preplatila. Krátko po interview (do dvoch týždňov), na ktorom sa zúčastnili ľudia z komunikačného oddelenia ECB, sa mi ozval môj budúci šéf, že mi chce danú stáž ponúknuť. Prišla som teda v dohodnutom termíne a začala „stážovať“. (Cestovné náklady mi boli opäť preplatené). Bola som v projektovom tíme na prijímanie eura. Moje úlohy boli rôznorodé a rôzne náročné: od naozajstných komunikačných úloh až po kopírovanie papierov a posielanie prianí v Vianociam  Medzi komunikačné úlohy patril monitoring médií, príprava brožúrok, pomoc s prekladmi, pomoc s organizáciou eventov, etc. Ak budete mať možnosť ísť stážovať do ECB, vrelo odporúčam. Veľa sa naučíte a uvidíte ako pracujú európski profesionáli. Spokojní tam boli všetci stážisti. Stáž je pomerne slušne platená, ak máte Bc. alebo Mgr. (minimálne Bc. je tuším podmienka) a veľmi dobre platená, ak ste študentom PhD. alebo vlastníkom tohto titulu. Maximálna dĺžka stáže je jeden rok. Minimálna, keď som tam bola ja, boli tri mesiace. LINK pre vás:http://www.ecb.int/ecb/jobs/html/index.en.htmlĎalšou možnosťou stáže pre EÚ je v Európskom parlamente. Tam je proces výberu trocha dlhší ako pri ECB (trvá tuším jeden rok) a menej flexibilný. Stážovať budete v Brusseli a verím tomu, že taktiež je možnosť sa tam dosť toho naučiť. Stáž je buď platená alebo neplatená (novinka, pred niekoľkými rokmi bola stáž iba platená).LINK pre vás:http://www.europarl.europa.eu/parliament/public/staticDisplay.do?id=147Veľa medzinárodných organizácií ponúka možnosť stáží pre študentov či absolventov. Niektoré z nich sú platené, niektoré platené veľmi symbolicky a niektoré neplatené. Napríklad stáže v OSN sú väčšinou neplatené. Ak máte záujem o takúto stáž, treba len trocha „posurfovať“ na ich stránkach, väčšinou v sekcii o zamestnaní. Ďalšou možnosťou ako ísť na stáž je prostredníctvom AIESECu. Čo si o tejto možnosti myslím, som opísala už v predchádzajúcich blogoch, avšak to nič nemení na tom, že je to jedna z najjednoduchších možností, najmä čo sa nájdenie stáže týka (dostane prístup k databáze stáží) a vybavenie víz (ak idete cez AIESEC, obyčajne s vízami nie je problém). Niektoré stáže v AIESECu sú kvalitné, niektoré už menej. V niektorých krajinách je väčší výber, v iných je výber dosť malý. Mínusom tejto možnosti sú pomerne vysoký poplatok za sprostredkovanie stáže, ktorý AIESEC s obľubou občasne zvýši (preto ak chcete ísť cez AIESEC, poponáhľajte sa). Kedysi táto možnosť bola bezplatná pred nájdením stáže, platilo sa až po jej nájdení. Študentskej organizácii AIESEC sa to však asi zdalo málo, preto zaviedli sprostredkovací poplatok 140 EUR – ktorý musíte uhradiť pred začatím hľadania stáže (teda ak ste chceli ísť napr. do Latinskej Ameriky a nakoniec skončíte v Indii, lebo v Latinskej Amerike nie je toľko stáží ako v Indii, tak Vaša smola). Nedávno AIESEC tento poplatok opäť zvýšil o poplatok o „mentoring“, čo predstavuje približne 30 EUR mesačne. Poplatok je povinný. Ďalej, ak si dôkladne prečítate zmluvu, ktorú podpisujete, zistíte, že AIESEC v nej nič negarantuje a všetko teda vlastne robí zo svojej dobrej vôle.Na stáž môžete ísť aj cez rôzne iné sprostredkovateľské agentúry v SR, avšak tie sa sústreďujú väčšinou iba na jednu krajinu (USA) alebo malý okruh krajín (USA, Veľká Británia). LINK pre vás:www.ckm.skwww.studentagency.czetc., stačí do Google.com zadať napr. „stáž v zahraničí“.Ďalej je možné stážovať v rôznych medzinárodných korporáciách. To však zaberie trocha času a surfovania po ich stránkach, aby ste si zistili, či stáže ponúkajú, aké stáže, komu treba poslať životopis, etc. V prípade, že ponuku stáží na ich stránkach nenájdete, nájdite si kontakt na personálne oddelenie spoločnosti a napíšte priamo tam, či neponúkajú stáže a pošlite zároveň svoj motivačný list a životopis. Ďalšie linky, ktoré by Vás mohli zaujímať:www.monster.com – Niečo také ako u nás profesia.sk. Sú tam najmä pracovné ponuky, ale občas tam natrafíte aj na stáž. Spoločnosť Monster je etablovaná vo viacerých krajinách, preto zadávajte koncovku podľa krajiny, kam chcete ísť: www.monster.es (Španielsko), www.monster.co.uk (Veľká Británia), www.monster.de (Nemecko), etc. www.eurobrussels.com - práca a stáže v EÚ www.europlacement.co.uk - stránka so stážamiwww.praktika.de – Stáže v Nemecku, väčšinou sú slabo platené, lebo sú určené pre nemeckých študentov, ktorí majú stáž povinnú v rámci školy. www.google.com – Ak si chcete nájsť stáž, treba občas veľa preveľa googliť a surfovať po internete. Nájdete ďalšie stránky, ktoré ponúkajú stáže, ponuky na stáž, etc. Vyhľadávajte slová ako „internship“, „internship in the USA“, etc. Vyhľadávajte v jazyku, do ktorej krajiny chcete ísť, napr. „praktika“ (Nemecko, Rakúsko), „praktika Deutschland“, etc.

Silvia Augustínová

Silvia Augustínová

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Venujem sa marketingu, vzdelávaniu, cestovaniu, projektu časovej banky v SR a bojovému klubu Amok Fight Club. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu