reklama

Ísť za hranicu – ako dobrovoľník Európskej dobrovoľníckej služby

Niektorí moji kamaráti a známi sa ma v poslednej dobe začali pýtať, keďže si tak cestujem sem a tam, ako to vlastne robím, a či im môžem poradiť ako na to. Môžem. Nie len im, ale každému, kto by mal záujem nie len cestovať v krajine, ale krajinu spoznať. Začnem s Európskou dobrovoľníckou službou, v ďalších blogoch popíšem ďalšie možnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Najjednoduchšou a veľmi lacnou (ak viete hospodáriť s peniazmi, nestojí Vás skoro nič) možnosťou ako ísť za hranice Slovenskej republiky spoznávať svet je ísť na Európsku dobrovoľnícku službu (EVS – European Voluntary Service). Kedysi bolo tak, že „dobrovoľníčiť“ sa dalo iba v Európe, teraz je to možné už v celom svete. EVS môže byť krátkodobá a dlhodobá. Krátkodobá je vraj len pre sociálne znevýhodnené skupiny, avšak stretla som sa na nej aj s ľuďmi, ktorí sociálne znevýhodnení neboli a taktiež s informáciou, že to už nie je podmienka, ale tak bližšie som nezisťovala a teda netuším. Viac viem povedať o dlhodobej EVS, keďže som na nej bola. Na dlhodobú EVS človek môže ísť len raz za život, minimálna dĺžka „služby“ sú dva mesiace, maximálne rok. Dĺžku EVS je možné skrátiť, avšak nie je možné predĺžiť. Vekovú hranicu som počula rôznu, raz 30 rokov, raz 35, presne neviem. Takže jedno z toho Veľké plus tohto programu je, že jeho počiatočné náklady sú pre vás minimálne – platíte si iba 10% cestovných nákladov. Ostatné za Vás platí EÚ – teda 90% cestovných nákladov, zdravotné poistenie a víza (v prípade, že je s danou krajinou vízový styk). Mesačne dostávate okolo 200 EUR (plus-mínus, podľa krajiny) na stravu, vreckové a miestnu dopravu. Ubytovanie máte bezplatné. To je rôzneho štandardu. Ja som napríklad bývala v trojizbovom byte s ďalšími dvoma dobrovoľníkmi, teda mala som vlastnú izbu. Počula som však aj o prípade, že dobrovoľník býval s ďalšími štyrmi ľuďmi v jednej izbe. Podmienky ubytovania je teda lepšie zistiť si dopredu – všetko, čo vás napadne. Pracujete 6 hodín denne počas pracovného týždňa, víkend máte voľno. Tu však treba poznamenať, že hoci v info balíčku sa píše, že dobrovoľník má právo minimálne a maximálne pracovať 6 hodín, poznám ľudí, ktorí pracovali 3 hodiny týždenne (teda v priemere ani nie jednu hodinu denne), po prípade mali prácu iba na 2 hodiny denne. Taktiež, podľa toho, čo som počula, práca nezvykne byť veľmi náročná či „challenging“. Na druhej strane, treba byť iniciatívny a motivovaný, teda ak je Vám umožnené byť iniciatívny. Do pracovného času sa rátajú taktiež hodiny jazyka danej krajiny, ktoré by mali byť 2x do týždňa a trvať hodinu. Počas mesiaca máte nárok na 2 dni voľna. Projekt a krajinu, na ktorý chcete ísť si vyberáte sami, za pomoci vysielajúcej organizácie v SR. Spôsoby výberu sú rôzne. Napríklad môžete informovať vysielajúcu organizáciu o aký projekt by ste mali záujem a ona vám pošle zoznam možných projektov v danej oblasti. Alebo o akú krajinu máte záujem a taktiež Vám pošle zoznam možných projektov v danej krajine. Alebo môžete proaktívne navštíviť túto webstránku EÚ a vyhľadať si projekt sami:http://ec.europa.eu/youth/evs/aod/hei_en.cfmAk na EVS idete do krajín Európy, minimálna dĺžka medzi prijatím na projekt a vycestovaním sú dva mesiace. Ak idete mimo Európy, je to šesť mesiacov.Na daný projekt Vás vysiela vysielajúca organizácia v SR a prijíma prijímajúca organizácia v zahraničí. Zoznam organizácii taktiež možno nájsť na danom linku. Ja som išla na svoju EVS cez organizáciu Keric: www.keric.sk.Tá vysiela ľudí do celého sveta (podľa ponuky projektov v rôznych krajinách). Pred tým, než ma vyslali, bolo nutné absolvovať informačné stretnutie u nich v kancelárii v Čadci, aby som sa čo-to dozvedela o EVS a oni sa čo-to dozvedeli o mne. Cestovné náklady na toto stretnutie sa nepreplácajú. Záujem som mala ísť na projekt mimo Európy, do Latinskej Ameriky alebo Ruska. Vybrala som si projekty, ktoré sa mi páčili a poslala životopis a motivačný list prostredníctvom Kericu. Miesto mi ponúkli v Rusku, tak som bez dlhšieho rozmýšľania išla tam. Okrem tejto organizácie je možné ísť aj prostredníctvom Inexu:www.inex.sk. Čo Vám dá taká EVS do života? Záleží od Vašich očakávaní, prístupu, skúseností a veku. Pre niekoho je to prvý raz, čo ide „do sveta“, spoznáva inú krajinu, jej kultúru, zvyky a taktiež ľudí z iných krajín (iných dobrovoľníkov) a prvý raz je odkázaný sám na seba. Pre niekoho je to vôbec prvá pracovná skúsenosť. Pre niekoho je to pocit, že bol iniciatívny a pomohol. Pre niekoho je to lepšie spoznanie samého seba. Pre niekoho zdokonalenie sa v jazyku. Na mojej EVS sa mi páčila možnosť zúčastniť sa na dobrovoľníckych táboroch, ktoré robila moja hosťujúca organizácie SFERA (ak by ste išli do Nižného Novgorodu, tábory rozhodne odporúčam) a účasť na nich mi toho veľa dala. Spoznala som Rusko a Rusov. Zistila som, že stereotypy o tejto krajine sa nie veľmi zakladajú na pravde. Stretávala som ľudí, ktorých by som bežne na Slovensku nestretla, ktorí mi rozprávali o ich živote. Stretla som iných dobrovoľníkov a ich príbehy. Rusi stretli mňa a často sa v táboroch stalo, že som bola prvý cudzinec, ktorého stretli. Stretli mňa a moje príbehy a skúsenosti a verím, že som im niečo dala do života. Minimálne pekné spomienky. Tak trocha som lepšie spoznala aj samu seba. A samozrejme - naučila som sa po rusky.

Silvia Augustínová

Silvia Augustínová

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Venujem sa marketingu, vzdelávaniu, cestovaniu, projektu časovej banky v SR a bojovému klubu Amok Fight Club. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu